Deel 2: Let’s Creaid en Persoonlijke Doelen

creadi
‘Over de Grens’ – Jasper naar Indonesië voor het #IWasHere – the Greatest Children project

In mijn vorige blog vertelde ik al over het eerste stuk van de dag. In deze blog vertel ik over de rest van de dag. Het derde deel van de dag was weer gezamenlijk. Het was leuk om de positieve vibe gedurende deze dag te ervaren en voor dit deel kregen weer presentaties, dit keer over hoe je je project nóg beter kunt maken.

Creating the Plus

Dit onderdeel werd verzorgd door Charles Giesberger. Hij is de oprichter van Let’s Creaid en hij legde  uit hoe je bovenop je project iets extra’s kunt doen voor de plaatselijke bevolking. Met vijf simpele stappen kun je een enorm verschil maken voor hen.

  1. Creëer – Allereerst moet je een hulpproject creëren. Dit doe je door rond te kijken en rond te vragen naar wat er nodig is. Je maakt een lijst van alle spullen die nodig zijn (bijvoorbeeld schoolboeken, kleding of een computer) en kijkt hoeveel dit samen kost.
  2. Vraag – In deze stap zamel je het geld in met online campagnes (facebook, twitter enz.) en offline campagnes (de straat op, langs de deuren enz.).
  3. Koop – . Als het geld binnen is, moet je alle spullen gaan kopen. Uiteraard doe je dit bij lokale winkels. Hierbij gaf Charles de tip om een local mee te nemen, zodat je niet afgezet wordt.
  4. Deel – Vervolgens komt de leukste stap: uitdelen. Je geeft hierbij een groot feest, waarbij je zoveel mogelijk mensen uitnodigt. Denk hierbij aan: iedereen die meegeholpen heeft, lokale burgermeester, lokale media, mensen van het Nederlandse consulaat enz.
  5. Herhaal – De laatste stap is het publiceren van je resultaat en eventueel het plannen van een volgende actie.

Ik vond het verhaal van Charles erg inspirerend en vond het erg gaaf om te zien hoe eenvoudig de basis van zo’n actie is. Zeker iets om aan te denken als ik in Indonesië zit!

Setting Goals

Het laatste onderdeel ging over je persoonlijke doelstellingen bij het project. Aan de hand van onze waarden en wat we belangrijk vinden in het leven moesten we een doel opstellen dat we in Indonesië willen bereiken. Dit doel moest voldoen aan SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Het idee achter deze methode is dat je op een goede manier een doel stelt, zodat je dit doel ook daadwerkelijk kunt behalen en kunt beoordelen hoe het gegaan is.

Voor mij is het belangrijkste van dit project natuurlijk dat ik de kans krijg om zo de kinderen daar enorm te helpen. Daarnaast kan ik met dit project ook mezelf beter ontwikkelen. Normaal gesproken geef ik namelijk 1 op 1 bijles, maar met dit project sta ik straks voor een klas van misschien wel 30 leerlingen. Het is voor mij dan ook een enorme uitdaging om dit te doen. Eén van de doelen die ik me dan ook gesteld heb voor het project is: een voorbereide les zelfstandig geven aan groep van meer dan 20 leerlingen, waarbij het lukt om de aandacht van de kinderen goed vast te houden. Dit zal voor mij een fantastische ervaring zijn, omdat ik later zelf leraar wil worden. Voor mij is dit dan ook een soort oefening, voor als ik later zelf voor de klas sta.

Hoe dan ook, het belooft een geweldige en leerzame reis te worden!

De weg terug

Op de weg terug heb ik nog wat nagepraat met de mensen die ook richting Tilburg moesten. Net als ik vonden ze het een erg interessante dag, maar ook erg vermoeiend. Je doet niet heel veel op zo’n dag, maar toch kost een hele dag constant opletten veel energie. Ik was dan ook blij toen ik thuis was en lekker een avond kon niksen.

Vervolg

Wil je meer weten over het project? Lees dan mijn vorige blog over deze bijzondere dag met AIESEC. Blijf me ook zeker volgen om op de hoogte te blijven van het project, want wie weet is de volgende blog wel vanuit Indonesië! Ben je benieuw naar wat SmartStart voor jou in Nederland kan betekenen, kijk dan op de website van SmartStart  of ga naar onze Facebook pagina.

Geplaatst op 21 juni 2017

Meedoen aan Project SmartStart?

Word dan vandaag nog bijlesgever!

Aanmelden

Webdevelopment door de Haan online marketing