Een dag in het leven van een juf (deel 2)

Blog van Mehria (2)

In het eerste deel heb je kunnen lezen hoe ik mij voorbereid op een dag lesgeven en hoe mijn dag begint. In dit deel gaat het verhaal verder en krijg je een lees je ook wat er na de laatste schoolbel nog gebeurt!

Na de pauze

Als de kinderen terugkomen, hebben ze gym. Ik loop met de kinderen naar de gymzaal en loop weer met een andere klas mee terug. Handig hoor, een vakdocent voor gym! Als ik terug ben, heb ik een kwartiertje de tijd om alvast wat rekenwerk na te kijken. Een gemiddelde klas heeft 25 leerlingen, Wat neerkomt op 50 boekjes en schriftjes. Ik heb er binnen een kwartier al 20 nagekeken nog 30 te gaan. De kinderen komen terug de klas binnen en gaan in toets opstelling zitten. Ze maken een toets van aardrijkskunde. Ondertussen loop ik rond. Na de aardrijkskundetoets is het tijd voor een spelletje. De kinderen doen levend memory, terwijl ik de klas klaar maak voor de middag. Om 12:00 is het pauze. De kinderen vertrekken naar huis of naar de overblijf.

De middag

Voor mij is het tijd om die 30 boekjes van rekenen na te kijken. Daarna doe ik nog wat kopieerwerk. Nog even snel wat eten, want om 13:00 is de pauze alweer voorbij. De kinderen beginnen aan Estafette. Er worden woorden geflitst op het bord en de kinderen zeggen de woorden hardop mee. Ondertussen bedenken we een leuke manier om de woorden uit te spreken. We doen net of we opa’s en oma’s zijn en spreken de woorden op deze manier uit. Er wordt lekker veel gelachen.

Snel door naar het serieuze werk. Samen lezen we een tekst en maken we de vragen die bij deze tekst horen. De kinderen lezen vervolgens zelfstandig een tekst wat mij weer ruimte geeft om met de instructiegroep samen de woorden te oefenen. We kijken de gemaakte vragen samen na. Met muziek pak ik mijn keyboard erbij. Ik leer de kinderen een liedje aan. Gelukkig ben ik zelf een beetje muzikaal aangelegd, maar ik kan begrijpen dat een leerkracht dit niet snel durft te doen. Als leerkracht moet je van alle markten thuis zijn: elk vak moet je kunnen geven. Als laatste maken de kinderen hun knutselwerkje af. Het gaat hierbij om een robot. De kinderen zijn vrij in hun fantasie en er komen fantastische werkjes uit! Om 15:15 mogen de kinderen weer naar huis. Ik wens ze een fijne dag en tot morgen.

Nu mag ik nog meer gaan nakijken 25 aardrijkskundetoetsen en 25 estafetteboekjes liggen op mij te wachten. Dan is het ineens 16:30. Een vergadering van de kerstcommissie komt om de hoek kijken. Om 17:15 bespreek ik de lessen met mijn mentrix en om 17:30 is het tijd om naar huis te gaan. Thuis maak ik de evaluatie van de dag. Ik evalueer en reflecteer op alle lessen die ik gegeven heb.

Dus.. dit was een kijkje van een dag in het leven van mij als leerkracht. Leerkracht zijn is niet alleen lesgeven, er komt zoveel meer bij kijken. Dat is wat het vak interessant en uitdagend maakt, maar dat is ook waarom de druk zo hoog ligt bij leerkrachten.

Vervolg

Wil je meer weten over wat de studenten van SmartStart allemaal doen naast het bijlesgeven? Blijf dan onze blogs volgen! Ben je benieuw naar wat SmartStart voor jou kan betekenen, kijk dan op de website van SmartStart  of ga naar onze Facebook pagina.

Geplaatst op 3 januari 2018

Meedoen aan Project SmartStart?

Word dan vandaag nog bijlesgever!

Aanmelden

Webdevelopment door de Haan online marketing