Een dag in het leven van een juf (deel 1)

foto claudia

In het nieuws hoor je veel over de leerkrachten in het basisonderwijs, die klagen over een hoge werkdruk. Maar veel mensen denken dat juffen en meesters het juist helemaal niet zo zwaar hebben. Veel mensen denken dat leerkrachten vaak vakantie hebben. En dat ze gewoon klaar zijn als de bel gaat om 15:15. Ik ben Claudia, een student aan de Pabo in ’s-Hertogenbosch, en in deze blog ik ga jullie vandaag laten zien hoe een dag in het leven van een juf er nou echt uit ziet.

Een goed begin…

Om kwart voor acht stap ik de klas binnen. Vaak ben ik drie kwartier eerder op de basisschool om mijn lessen voor te bereiden en het materiaal van de dag klaar te leggen. Mijn mentrix zit ook in de klas en is bezig met het voorbereiden van de oudergesprekken. Ik bespreek mijn lessen voor de dag met haar Vandaag hebben de kinderen taal, rekenen, gym, aardrijkskunde, technisch lezen, muziek en beeldende vorming. Een vol programma dus! Waarom het programma zo vol zit? Anders krijg je nooit alle stof behandeld die je moet behandelen in een jaar. Het vraagt dus veel van de leerkracht, maar ook zeker veel van de leerlingen.

Ik leg mijn methodes klaar. Zelf vind ik dat de lessen soms ook een twist mogen krijgen. Ik probeer zoveel mogelijk leuke spelletjes in mijn lessen te verwerken. Dit kost me veel tijd, maar ik vind dit superleuk om te doen. Vaak bekijk ik al ruim van tevoren welke lessen ik geef, bereid ik deze tot in de puntjes voor en bedenk ik er een leuke activiteit omheen.

Nadat ik alle lessen van vandaag heb bekeken en klaar heb gelegd, is het tijd voor een kopje koffie. In de teamkamer zitten alle collega’s gezellig wat te drinken voordat ze naar buiten gaan. Ik zet een kopje koffie, maar meestal gaat de bel alweer. Tijd om naar de klas te gaan. Vaak lukt het me niet om het kopje koffie op te drinken voor de bel gaat. Het kopje belandt dan op de kast en vaak vergeet ik tijdens het lesgeven om hem op te drinken. Aan het einde van dag kan ik aan mijn volle kopje zien dat ik het druk heb gehad!

Tijd voor het echte werk

Om 8:30 komen de kinderen naar binnen. We beginnen op maandag met het bespreken van het weekend en het nakijken van het huiswerk. Daarna taal. Taal geef ik door coöperatief leren in te zetten. Dit betekent dat de kinderen samen mogen werken binnen een werkvorm. Dit keer een Mix & Koppel: één kind heeft het begrip en één kind heeft de betekenis van dit begrip. De kinderen moeten elkaar dan gaan zoeken. Zo zijn de kinderen ook nog eens actief bezig! Dan verder met rekenen. Met rekenen liggen de niveaus in de klas ver uit elkaar. Als leerkracht is het de kunst om bij alle niveaus aan te sluiten met je les. Voor de plusgroep heb ik een extra werkblad gemaakt, om het werk wat moeilijker te maken. De instructiegroep help ik verder aan de instructietafel. De basisgroep maakt het werk uit het boek zelfstandig of in tweetallen. Om 10:15 is het tijd voor pauze. De kinderen eten een hapje en gaan even naar buiten.

Vervolg

Ben je benieuwd wat er na de pauze nog gebeurt? Blijf dan onze blogs volgen door onze Facebook pagina te liken!

Geplaatst op 12 december 2017

Meedoen aan Project SmartStart?

Word dan vandaag nog bijlesgever!

Aanmelden

Webdevelopment door de Haan online marketing